Thursday, November 4, 2010

Antara Realiti dan Fantasi...


btw.. ini bukanlah aku nak cerita pasal lagu crossfire... walaupun aku suka dengan lagu nie sebenarnya.. hahahah

well... apa yg aku nk bebel adalah perkara yg nyata dan perkara yg agak samar yg sentiasa menghantui perkara seharian kita...


aku belajar pun xpandai sangat.... dulu masa sekolah rendah, aku ingat lagi cikgu bahasa inggeris aku; Cikgu Latifah pernah datang ke rumah aku semata2 nak bagitahu kat makbapak aku yg dalam semua pelajar kat sekolah aku... aku adalah pelajar paling lemah dalam bahasa inggeris... peehhh..xpasal2... abis seminggu tue, hari2 kena bebel... bosan!!

tapi kesan nya sehingga sekarang ??? Alhamdulillah..Insya Allah, aku boleh bertutur dan menulis dalam bahasa inggeris dengan agak baik. Nak-nak, la nie keje customer service kat tmpoint... definitely some of the customer yg xpandai bahasa melayu kenalah ghoyak dalam bahasa inggeris.

masa tempat keje lama di tmpoint menara, aku rasa almost seharian cakap omputih... sampai cakap melayu lupa!! (poyolah kau haizi!!!)..

xlaaa... aku masih berbangga untuk bertutur dalam bahasa melayu dan aku selesa menggunakannya di tanah air aku...

penah sekali customer (asal usul dirahsiakan), cakap org telekom sebab banyak melayu jadi bodoh...keje lembab dan tak guna!!! (cakap bahasa inggeris) melampau kan?

aku tengok ic dia lahir kat Malaysia... maki hamun mcm vavi.... sudahnya, memandangkan dia dah hina sampai macam tue... sampai ke sudah aku attend dia cakap bahasa melayu.. pedulik hapa...hahahaha

"Why u speak in Malay??? don't u understand or pretend not to understand?!! &$!#@(!!...."

"Encik...saya kerja di sini untuk membantu encik...encik maki saya, encik hina bangsa saya.... adakah encik saya rasa encik wajar ttg ini....sekiranya mahu membuat aduan, saya boleh bantu..yg lain saya tak boleh tolong..."

sudahnya.... dia koyak borang yg aku bagi dan campak kt aku....damn!!!

seriess.. kalau ini berlaku di luar..tempat parking or mana2..... mari kita lihat... langit mana aku junjung.. bumi mana aku pijak.... nak juga tengok mulut dia dengan penumbuk dan sepak aku mana lagi cepat... geram dow!

tapi..aku masih pekerja yang masih patuh dengan protokol kerja... aku masih melayu beragama islam yang masih ada sifat sabar yg agama aku ajar..makbapak aku ajar... cikgu2 aku ajar... tok guru aku ajar dan orang2 di sekeliling aku ajar... Alhamdulillah, masih mampu berfikir dengan wajar dan waras..

realiti : Apa yang berlaku kadang2 untuk menguji kita... sabar itu perisai... marah itu membunuh.. aku kerja Lillah Taala....

fantasi : pelik ada yg masih tak paham bahasa... masih berfikir... dunia aku yang punya..

WTH!!!

challooooo beteh!!!

-mohdhaizi-






4 comments:

Shinnaz Ahmad Rasid said...

happy diwali sayang...dpt duit raya byk tak??:p

Suhaimi said...

Ayoo... takutnye dpt customer cenggitu...

hari said...

assalamu'alaikum... blognya bagus om

Obat Kuat Alami said...

bagus artikel ya