Monday, December 22, 2008

Ntahlaa...

Kadang2 tue kan, aku terfikir......

apa salah nyer kerja customer service? sehinggakan sampai satu tahap, rumusan aku pasal customer service ini adalah :

customer service = kena maki + tiada penghargaan + masalah orang lain + nobody understand

aku memang salute dengan orang2 customer service kt TMpoint...walaupun back end support dari pihak2 berkaitan giler teruk... tapi staf kat TMpoint masih boleh survive...masih mampu bersabar... sebab apa?? sebab AMANAH KERJA!

aku faham laaa... aku dibayar kerja sebagai orang yang keje kat customer service line nie... tapi, kitorang kat customer service nie seolah2 pekerja kelas kedua/kelas bawahan.

kita jadi orang perantaraan di antara syarikat dan pelanggan... aku masih ingat lagi kata2 orang HQ... "jangan ambil hati kalau diorang marah awak...diorang tak marah awak...diorang marah syarikat sebenar".....

kalau nak tahu, itu lah ayat yang paling bodoh sekali dalam hidup aku yang aku pernah dengar! diorang tak kerja kat customer service line tue boleh laa cakap macam tue... tak menghadap pelanggan! macam palat jer bunyi nyer..

kalau customer dtg maki2 kiter... dia maki syarikat ker? aku tak fikir begitu... come on laa... cuba la bercakap sebagai manusia yang ada hati dan berperikemanusiaan sikit. memang ada orang akan cakap aku nie typical mind set... narrow minded... pedulik hapa... aku kerja kat sini sebab nak tolong orang... bukan nak kena maki, kena hina semuanya... kita faham la customer yang datang tue memang ada masalah... tapi, kalau datang 1st time ke sini, cakap bukan2.. maki bukan2...hina bukan2... walhal tue la 1st time dia datang complaint kat ofis aku.... ada akal ker?

seriess.. kalau aku nie bukan manager customer service...dan customer nie carik pasal dengan aku kat luar... hidup mati aku pada Allah SWT sahaja!!! memang bukak gelanggang!!! cakap dalam bilik aku memang gebang!!! tapi akal takder!!! aku memang pantang dengan orang2 macam nie... seolah2 masalah dia sahaja yang perlu diambil kira dalam dunia fana nie... xnak faham dengan apa yang kita tawarkan untuk bantu... bedebah!!!!

patutlaa mak aku tak bagi aku jadi polis.. sebab orang2 macam nie yang boleh buat aku nak berembat....aku pulak pantang benda2 macam nie.... ntahlaa.. aku kadang2 give up dengan masalah2 diorang...

wallahualam.....

***astaghfirullahalazim*** (ya allah.. kau berilah aku kesabaran dan kekuatan dalam kerja aku sekarang ini...AMIN...)

No comments: