Thursday, September 18, 2008

Cuti Hari Raya Aidilfitri

hari nie aku bengang gila!!!! nak marah.... nak berembat dengan orang pun ada!!! walaupun aku tahu aku sedang berpuasa namun, aku rasa takleh nak control hati dan diri aku dari nak menyumpah seranah...

apapun, aku minta maaf kepada isteriku tersayang sebab terpaksa mendengar kemarahan aku... aku pun tak tahu kenapa...tapi aku rasa, semuanya ini adalah gara2 cuti isteri aku yang tidak diluluskan oleh unit kat dalam division dia

pelik la aku.... wife aku dah minta cuti nie lama dah...sama dengan aku.... so, aku pun dah arrange baik dengan staf aku kat TMpoint....siapa yang cuti awal akan kerja lepasa raya.. sapa yang keje sebelum raya akan cuti lepas tue.. fair and square... so, alhamdulillah, staf aku faham dan berikan komitmen penuh..no personal conflict....dan semuanya dah diarrange awal bulan hari tue.

nie tak... tempat wife aku (kat govt) nie lagi seminggu nak raya, barulah terhegeh nak uruskan cuti kakitangan... tak effisyen langsung... padahal semuanya mendabik dada bagus!!! macam haram perangai... oleh sebab wife aku considered sebagai staf baru, permohonan cuti dia ditolak dan kena bekerja pada hari jumaat (hari raya ketiga) tue... mana tak bengang!!! kitorang punya dah planning dari sebelum puasa lagi dah...last2 jadi macam nie...

Alasan?? sebab katanya cuti wife aku tinggal 2 hari so tak leh nak amek cuti...hallloowww.. undang2 mana depa pakai nie.... cuti yang tinggal 2hari tue(wife aku banyak cuti masa nak wedding hari tue sebab govt takder cuti ehsan macam TMpoint) kena bawak tahun depan.. gile!!! cuti yang applicable tahun nie gunalah tahun nie... cuti tahun depan spend utk tahun depan.. nie tidak!!! cuti yang ada tak boleh guna sebab nak kena bawak tahun depan (mana2 officer govt yang baca blog aku), sila semak semula peraturan nie sama ada ianya terkandung dalam peraturan kerajaan ataupun ikut tradisi sukahati mak bapak diorang kat unit diorang tue..

yang staf lagi sorang (kawan wife aku pun kena keje), tapi dia ok...memanglah dia ok jer.. sebab dia bujang lagi.... huh!!!

lag satu, wife aku kena cover kaunter pertanyaan kat bawah kementerian dia.. hallow.. dalam JTOR (Job Term of Reference) wife dia, takder dinyatakan dia kena buat keje tue... jawatan pun lain kay!!! lagipun ada 2 staf kat bawah tue.. so, secara prinsipnya, sorang kena cuti sbelum dan sorang cuti selepas... nie tidak!!!! 2-2 pulun nak cuti lama!!! pala hotak diorang!!! tak pasal2 staf unit lain kena ganti tempat korang!! tak tahu MALU ker!!!! lain kali plan dari awal....cakap gembar gembur!!!! tapi macam %^!$@*!!! alasan kena ikut arahan dari masa ke semasa tue adalah alasan semata-mata!! abis tue, kalau disuruh makan tahi, korang nak makan? kenalah kan sebab kena mengikut perintah..!!! &^&#@!!!

ntahlaaa... tak pasal2 aku bertekak dengan wife aku pasal benda nie :( kesian dia tension.. cuti tak approved,,maaf lah sayang... b bengang giler.... sory sayang... takperlah...dah takder rezeki kita bercuti lama..nak buat macam mana....:( bukan pasal sayang tapi dengan tindakan diorang yang mengamalkan seniority and juniority nie!!! sepatutnya dalam government dah takder dah budaya2 macam nie... bukaklah mata korang tue pegawai2... jangan bias....

nak mewujudkan budaya persekitaran kerja yang baik harus datang dari akarnya... korang pegawai2 fikir2lah sendiri..

bak kata nabil..lu pikirlah sendirik!!! assalamualaikum..

No comments: