pendapat 1 Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman www.zaharuddin. net Jualan Pelbagai Peringkat atau lebih dikenali sebagai 'Multi Level Marketing' atau MLM adalah amat popular di Malaysia. Dalam pada masa yang sama, sistem yang sama juga digunakan oleh industri penjualan Saham Amanah Islam dan beberapa produk Takaful. Statistik tahun 2003 menunjukkan industri MLM Malaysia mencatatkan jualan RM 4 bilion dan lebih dari 3 juta orang Malaysia terlibat dalam urusniaga MLM.
Akibat dari kebanjiran produk dan syarikat yang menggunakan sistem ini dalam mempromosi dan penjualan produk mereka. MLM kini boleh dianggap sebagai sebuah sistem pemasaran yang diterima ramai. Bagaimanapun, amat jarang dijumpai ilmuan Shariah samada dalam atau luar negara yang ingin atau berminat untuk menghuraikan sistem ini dari aspek Shariah dengan terperinci dan konkrit. Ini mungkin disebabkan kerumitan atau kurangnya minat ilmuan Shariah untuk mendalami proses sistem ini. Para 'Ustaz' dan Multi Level Marketing Saya juga tidak dapat lari dari dibanjiri soalan demi soalan berkenaan hal ini. Pada awalnya, saya cuba untuk mengelak disebabkan terlampau banyak bentuk dan jenis MLM ini hingga menyukarkan sesiapa juga untuk memandu dan menerangkan hukumnya secara jelas. Di tambah pula mengenagkan pengikut dan pengamalnya yang terlalu ramai dan kebanyakkannya pula kelihatan 'taksub' dan amat yakin akan halalnya kaedah MLM ini. Tidak kurang juga terdapat para graduan Shariah atau pengajian Islam yang digelar 'Ustaz' dan Ustazah' yang juga kuat berkempen produk-produk syarikat dengan skim MLM. Lebih hangat dan meriah lagi, kumpulan ini kerap mendakwa ianya halal lalu diselitkan dengan pelbagai dalil Al-Quran dan Hadith yang menggalakkan umat Islam berniaga, kuat ekonomi dan lain-lain. Hakikatnya, dalil-dalil ini bukanlah khusus untuk menyokong MLM dan perniagaan piramid mereka. Ikhlas saya ingin nyatakan di sini, agak ramai juga orang ramai yang terpengaruh dengan kempenan dari kumpulan ilmuan agama seperti ini, menyebabkan orang ramai menyertainya tanpa berfikir lagi berkenaan halal atau haramnya sesuatu produk itu kerana ia telah diiktiraf oleh seorang 'ustaz'. Justeru, saya ingin menasihatkan semua rakan-rakan lulusan Shariah dan Pengajian Islam agar lebih berhati-hati memberikan sebarang hukum dan merujuk dengan lebih mendalam sebelum berkempen dan mendakwa halalnya sesuatu produk hanya semata-mata kerana ia mendapat keuntungan besar di dalamnya. Ini kerana agak ramai juga saya dapati orang ramai yang berkiblatkan ustaz tertentu dalam kempen MLM mereka. Berkatalah Al-Laith bin Sa'ad : « Seandainya orang-orang yang memiliki pemahaman halal dan haram meneliti masalah ini, pastilah mereka tidak akan membolehkannya kerana terdapat di dalamnya unsur perjudian » ( Riwayat Al-Bukhari, no 2346 ). Sayyidina Umar al-Khattab r.a telah mengingatkan: لا يبع في سوقنا إلا من قد تفقه في الدين Ertinya : "Jangan seseorang kamu berjual beli di pasar kami, kecuali ia telah mendalami ilmu (hukum) agama tentangnya" ( Riwayat Tirmidzi, no 487, hlm 129 ; Albani : Hasan) Bagi membantu masyarakat yang semakin 'hangus' dalam industri ini, saya merasakan adalah elok untuk saya berkongsi panduan umum Shariah dalam hal penggunaan MLM ini. Bagaimanapun, saya tidaklah mampu untuk menujukan tulisan ringkas ini kepada mana-mana jenama MLM yang wujud di Malaysia mahupun luar negara. Tulisan ini hanya memberikan sedikit gambaran dan garis panduan yang diletakkan oleh undang-undang Islam dalam hal MLM ini. Pengertian MLM Secara umum 'Multi Level Marketing' adalah suatu cara perniagaan alternatif yang berkaitan dengan pemasaran yang dilakukan melalui banyak level (tingkatan), yang biasa dikenal dengan istilah 'Upline' (tingkat atas) dan 'Downline' (tingakt bawah), orang akan disebut 'Upline' jika mempunyai 'Downline'. Pokok utama dari perniagaan MLM ini digerakkan dengan jaringan ini, sama ada yang bersifat 'vertikal' atas bawah mahupun 'horizontal kiri kanan' ataupun gabungan antara keduanya. (Lihat All About MLM oleh Benny Santoso hal: 28, Hukum Syara MLM oleh Hafidz Abd Rahman, MA) Bentuk MLM yang Haram atau syubhat Ada beberapa bentuk sistem MLM yang jelas keharamannya atau keraguannya, iaitu apabila ia menggunakan sistem berikut : 1) Harga tinggi dari biasa : Menjual produk yang diperjualbelikan dalam sistem MLM dengan harga yang jauh lebih tinggi dari harga biasa, ia adalah amat tidak digalakkan menurut Islam malah menurut sebahagian ulama, aqad seperti ini adalah terbatal. Tatkala itu, ia digelar 'Gabhnun Fahisyh' menurut istilah ulama Fiqh. Hukum jualan secara 'Ghabnun Fahisy' ini diperbezakan oleh ulama antara harus, makruh dan haram. (Durar al-Hukkam Fi Syarh Majallah al-Ahkam, klausa no 356, hlm 369). Bagaimana Nabi SAW pernah mengisyaratkannya sebagai suatu kezaliman jika berlaku kepada orang yang tidak mengetahui selok belok harga barang. (Al-Qawaid, Ibn Rusyd, hlm 601) Bagaimanapun perlu diingat, dalam satu MLM mungkin terdapat 3 atau 4 unsur syubhat dan haram yang akan saya sebutkan. Ini tidaklah bermakna saya mengatakan MLM haram hanya kerana adanya unsur "Harga Lebih Tinggi dari Biasa" , ia cuma salah satu unsur yang perlu disemak dan boleh memburukkan lagi hukum sesuatu MLM sehingga boleh jatuh tahap haram kerana penipuan dalam keadaan tertentu yang lain. Apa yang ingin saya nyatakan 'Ghabnun' di sini adalah yang dibuat dalam bentuk penipuan harga kepada orang awam, iaitu harga yang sengaja dinaikkan kerana merangkumkan yuran penyertaan dalam system priamid. Sebagai contoh saya pernah 'terpaksa' membeli sebuah produk MLM. Oleh kerana tukang jual MLM ini amat sukar beralah, dan saya ingin ia cepat menamatkan kempenanannya dengan adab, lalu saya belilah satu produknya yang termurah, iaitu sebiji bantal yang dikatakan sangat hebat, harganya mencecah RM300 sebiji. Inilah namanya 'Ghabnun', sedangkan bantal tersebut rupa-rupanya langsung tiada istimewanya setelah digunakan. Maka jelas harganya dinaikkan kerana penyertaan sebagai ahli dan masuk dalam sistem. Tapi saya senyapkan saja keahlian dan langsung tidak bergerak, membeli hanya kerana kasihan dengan si penjual yang dikenali ini sahaja. Inilah maksud saya mempunyai unsur 'Ghabnun', mungkin unsur ini tidak cukup kuat untuk menjadikannya haram, tetapi ia salah satu unsur yang memberi kesan kepada aqad, kesan ini apabila ia bergabung dengan unsur-unsur syubhat yang lain, ia boleh menjadi haram.. Sebagai Makluman : Mazhab Hanafi : terbahagi kepada 3 pandangan, iaitu ada ulamanya yang mengatakan ghabnun harus walaupun Fahisyh, kedua : Haram , ketiga : Haram bila ada usnur penipuan sahaja ( Syarh ad-Dur , AL-Haskafi, 2/82 ) Mazhab Maliki : Juga ulama mereka berbagai pandangan : Pertama : Ghabnun Mustrasil samada Yasir atau fahsiyh : Haram ; Kedua : Ghabnun lebih tinggi 1/3 dari harga pasaran biasa tanpa adalah HARAM. ( Al-Qawaid : Ibn Rusyd , hlm 601 ; AL-Qawaid Al-Fiqhiyyah, Ibn Juzay, hlm 294) Mazhab Syafie : Harus hukumnya kecuali pandangan ganjil dari al-Mutawaali yang mengharamkannya . ( Al-Majmu' , 7/500 ) Mahzab Hanbali : Ibn Quddamah berkata : "Ghabn Mustarsil adala apabila si pembeli membeli dengan harga yang terkeluar dari harga pasaran ... teruatamanya apabila didesak ( agar tak pergi semak kedai-kedai lain dulu) dan cuba disegerakan oleh penjual " ( Al-Mughni , 4/78 ) Justeru, perbincangan panjang tentang 'Ghabn' sebenarnya menunjukkan terdapat jenis 'Ghabn' yang disepakati haramnya oleh ulama, ada yang disepakati halalnya, dan terdapat yang diperbezakan pandangan. Justeru apabila saya sebut 'ghabn' sebagai salah satu sebab boleh jadikan MLM haram, maka ini kerana berkemungkinan jenis yang disepakati haram itu berlaku. Justeru, semasa menulis artikel anda perlu faham target saya. Adakah anda yakin semua jenis 'Ghabn' yang berlaku dalam MLM itu tergolong dari golongan yang harus ?. Jika ye, maka itu pandangan anda , bukan saya. Saya lebih selesa berpandangan ia banyak jenis 'Ghabn' yang berlaku lebih menjurus kepada haram terutamanya apabila hampir semua syarikat-syarikat MLM ini amat mengambil mudah akan hal hukum agama. Jika tidak, pastinya mereka telah mengambil Penasihat Shariah sejak dari awal. 2) Jualan target sebagai syarat komisyen : Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, pada kebiasaannya terdapat syarat yang mewajibkan ahli tersebut mencapai target jualan tertentu bagi melayakkannya mendapat apa jua komsiyen dari hasil jualan orang di bawahnya. Apabila ia gagal mencapai 'harga target' tersebut maka keahliannya akan hilang atau tiada sebarang komisyen untuknya walaupun orang bawahannya menjual dengan begitu banyak. Semua MLM yang terlibat dengan syarat seperti ini, menyebabkan sistem MLM mereka menjadi bermasalah dari sudut Shariah kerana wujudnya unsur kezaliman terhadap ahli selain wujudnya kewajiban jualan bersyarat dengan syarat yang tidak menyebelahi ahli serta berbentuk penindasan. Seolah-olah pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan "Anda mesti membeli atau mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan bagi membolehkan anda mendapat hak komisyen orang bawahan anda". Pada asasnya, komisyen yang diambil atas usaha menjual (seperti 'brokerage fee') sesuatu barangan adalah adalah harus menurut Shariah, ia adalah pandangan ulama besar Tabi'en seperti Muhammad Ibn Sirin, 'Ato' Bin Abi Rabah, Ibrahim an-Nakha'ie dan ramai lagi (Sohih Al-Bukhari ; Al-Musannaf, 5/242 ; Mawahibul Jalil, 4/452 ). Bagaimanapun, komisyen dalam hal MLM dan system piramdi ini boleh bertukar menjadi haram apabila :- * Diikat komisyen jualan rangkaiannya dengan sesuatu jualan olehnya, ia menimbulkan masalah dari sudut Shariah seperti unsur pemaksaan, syarat yang tidak sah dalam perwakilan dan perjudian. * Komisyen datang dari orang bawahan yang langsung tidak dikenalinya kerana sudah terlampau jauh ke bawah. Ini menjadikan orang atasan seolah-olah mendapat untung di atas angina tanpa sebarang kerja dan usaha lagi. Ia juga boleh dikelaskan sebagai broker di atas broker di atas briker di atas broker dan seterusnya. Dalam hal berbilangnya rantaian komsiyen broker ini, menurut perbincangan saya bersama Syeikh Prof. Dr Abd Sattar Abu Ghuddah (Pakar Shariah utama dalam bidang kewangan Islam dunia di Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia, AAOIFI, Dow Jones Islamic Index dan lain-lain) ia termasuk dalam konteks memakan harta orang lain dengan bathil selain terdapat unsur judi. Ini adalah kerana ia seolah-olah meletakkan syarat kepada semua orang bawahan samada dengan pengetahuan mereka atau tidak, semua hasil jualan mereka akan diambil sebahagian keuntungannya untuk orang atasnya. * Dari sudut yang lain, terdapat juga keraguan dalam isu pemberian komisyen di atas usaha dan tugas agen (wakil penjual) atau "brokerage" (tukang kempen). Ini kerana sepatutnya komisyen ke atas "brokerage" tidak harus mensyaratkan tukang kempen itu untuk membeli untuk diri sendiri sebagaimana yang berlaku dalam beberapa jenis MLM. Sesetengahnya pula mensyaratkan 'broker' atau 'agen' untuk menjual sendiri sebanyak sekian jumlah bagi memperolehi komisyen jualan broker (ahli) di bawahnya. Dengan sebab-sebab ini, hal 'broker' atau 'agen' menjadi syubhah dan tidak lagi benar ianya disifatkan sebagai komisyen wakil atau broker yang diterima Islam. 3) Jika ahli berdaftar menyertai MLM dengan yuran tertentu, tetapi tiada sebarang produk untuk diniagakan, perniagaannya hanyalah dengan mencari orang bawahanya (downline), setiap kali ia mendapat ahli baru, maka diberikan beberapa peratus dari yuran ahi tersebut kepadanya. Semakin banyak anggota baru bermakna semakin banyak jualah bonusnya. Ini adalah bentuk riba kerana memperdagangkan sejumlah wang untuk mendapat sejumlah lebih banyak yang lain di masa hadapan. Ia merupakan satu bentu Riba Nasiah dan Riba Al-Fadl. Hal yang sama juga hukumnya bagi perusahaan MLM yang tidak mempunyai produk bersungguh dan berkualiti, sebaliknya produk miliknya hanyalah berupa ruangan laman web yang tidak berfaedah buat kebanyakkan orang, atau apa jua produk yang hanya dijadikan sebagai alasan pembelian. Malah harga sebenar produknya juga adakalanya jauh dari harga yang dijual kepada ahli (sebagai contoh dijual produk web komputer, sedangkan haragnya jauh lebih tinggi dan si ahli pula tidak mempunyai komputer pun). Pada hakikatnya, si ahli bukannya ingin membeli produk itu, tetapi untuk menyertai rangkaian serta memperolehi wang darinya. Ia juga termasuk dalam yang diharamkan. Hal membeli produk tidak benar dengan niat utama memasuki rangkaian dan mendapat untung dari rangkaian ini telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah Arab Saudi no 15/192-193. 4) Terdapat juga syarikat MLM yang melakukan manipulasi dalam menjual produknya, atau memaksa pembeli untuk menggunakan produknya atau yang dijual adalah barang haram. Maka MLM tersebut jelas keharamannya. Namun tidak semua MLM begini, cuma sebahagianya sahaja. 5) Terdapat juga unsur mirip "shafqatayn fi shafqah", atau bay'atayn fi bay'ah, (iaitu dua aqad jenis jual beli dalam satu) yang dilarang oleh Baginda SAW dengan pelbagai lafaz antaranya : " نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن صفقتين في صفقة واحدة Ertinya : "Rasulullah SAW melarang dari membuat dua belian (aqad) dalam satu aqad" ( Riwayat Ahmad, Al-Bazzar ; Al-Haithami : perawi Ahmad adalah thiqah ; 4/84 ) Ini berlaku apabila ada sebahagian syarikat MLM yang membuka pendaftaran ahlinya, setiap ahli perlu membayar sejumlah wang disebut yuran, tidak dapat dipastikan samada yuran tersebut untuk membeli kedudukan di dalam rangkaian ataupun membeli produk. Pada waktu yang sama, dengan termeterainya keahliannya itu, ia akan menjadi wakil pula bagi syarikat untuk merekrut ahli baru, maka tindakan MLM seperti ini, boleh dikatakan termasuk dalam kategori hadis : shafqatayn fi shafqah, atau bay'atayn fi bay'ah. Ini kerana, dalam hal ini, orang tersebut telah dikira melakukan transaksi aqad Mu'awadat (kontrak pertukaran hak kewangan) bila membeli produk atau menjadi ahli dan dalam masa yang sama masuk dalam satu jenis aqad lagi iaitu perwakilan (untuk menjualkan produk itu kelak di samping mencari ahli baru) dengan komisyen tertentu. Maka, praktis seperti ini jelas tergolong sebagaimana hadith di atas. Ingin saya tekankan juga, hal berkaitan komisyen jualan orang di level keseratus akan diperolehi juga oleh upline di tingkat kedua, padahal mereka tiada sebarang kaitan aqad yang jelas, dan hanya kerana rantaian orang dibawahnya maka ia mendapat untung?. Apa yang diletakkan untuk mendapat untung?. Sedangkan dalam contoh sebuah syarikat besar, seorang pemegang saham sememang layak dapat untung walaupun goyang kaki kerana ia meletakkan 'modal', sebagaimana yang diketahui , keuntungan boleh didapati dari tiga sebab iaitu 1) Modal 2) Kerja 3) Jaminan 'Dhoman' barangan dari sebarang aib pada barang yang dijual. Lalu si pemegang modal berhak mendapat untung kerana ia letak modal, si pekerja layak mendapat untung kerana ia bekerja .. jadi apa hak si upline kedua untuk dapat untung jualan si downline ke seratus? Tiada modal, tiada kerja, tiada jaminan atau dhoman barangan yang dijual, kernaa jaminan barangan yang dijual adalah dari syarikat, bukan upline!. Apa Maksud Sebenar Dua Aqad Dalam Satu ? Shafqatain di Safqah dan lafaz yang seertinya denganya memang tidak dinafikan mempunyai banyak takrif dan tafsiran menurut kefahaman ulama yang berbeza. Manakala sesiapa yang hanya mendedahkan hanya beberapa kerat dari pandangan tersebut dan kemudian terus memegangnya. Tapi perlu diingat disana terdapat pelabagi tafsiran yang lain pula, dan saya memegang tafsiran yang lain. Maka itu tidak bererti tafsiran pegangan saya adalah salah, dan tafsiran pegangan anda mesti betul. Jika demikian perangainya, maka ini jelas tidak faham konsep ikhtilaf dalam nas. Sebagai hadiah untuk awam dan pembaca yang mampu faham ini beberapa tafsiran tentang hadith dua aqad dalam satu mengikut beberapa kumpulan ulama silam dan kaitannya dengan MLM:- -
1) iaitu contoh berkata penjual kepada pembeli : " Aku jual kepadamu baju ini dengan harga RM 10 tunai , atau RM 20 secara tangguh" , maka si pembeli bersetuju TANPA mengspecifickan plan tangguh atau tunai yang dikehendakinya. Ini bentuk yang ditafsirkan oleh Imam Malik, Abu Hanifah, At-Thawri, Ishak Rahawaih, Imam As-Syafie ( Syarh as-Sunah, Al-Baghawi, 8/142 ; 'Aridathul Ahwazi, 5/240 ; Al-Mughni, Ibn Quddamah, 6/333; Al-Mudawwanah, 9/191 ). Tiada khilaf di kalangan ahli ilmu, jenis ini adalah HARAM. Bagaimanapun tafsiran ini tidak berapa berkaitan dengan MLM, kerana biasnaya plan harga akan dipilih dengan tepat.. -
2) Iaitu contohnya pembeli : "jualkan kepadaku barangan ini dengan harga RM 10 tunai atau dengan sebuah radio pada tarikh akan datang", kemudian kedua-dua bersetuju tanpa memberikan yang mana satu mereka inginkan. Ini adalah tafsiran Imam Malik pula ( 'Aridathul Ahwazi, 5/240 ) . Ini juga tiada kaitan dengan MLM. -
3) Iaitu contohnya berkata seorang lelaki : "Aku jual kebunku ini dengan harga RM 10,000 dengan syarat kamu jualkan rumah kamu pula dengan harga RM 15,000" . Inilah juga tafsiran ulama mazhab Hanafi, Hanbali dan Syafie. ( Al-Mughni , 6/332 ; Al-Um, 3/67 ; 'Aridatul Ahwazi, 5/239 ) Inilah tafsiran yang saya lihat ada kaitannya dengan kebanyakkan MLM.. Iaitu berkata syarikat MLM kepada seorang ahli baru sebagai contoh : "aku jual barang water filter ini dengan harga RM 2000 dengan syarat engkau jadi wakil jualanku dengan komisyen sebanyak 3 % dari harga jualanmu dan aku beri mandate kamu untuk jadi lantik ahli baru dan setiap jualannya kamu akan dapat 1 % dengan syarat kamu ada jualan sendiri sebanyak RM 1000 setiap bulan" Lihat, dalam contoh saya tu ada berapa jenis aqad muawadah maliah yang bersifat lazim? a- Jual barang RM 2000 - Aqad jual beli yang bersifat lazim b- Lantik jadi wakil dengan upah (Wakalah bil Ujr) - aqad wakalah yang bersifat lazim. c- Beri mandate untuk cari ahli - ini tiada masalah d- Setiap ahli yang kamu lantik jual kamu layak dapat 1% - Ini ju'alah, juga kelihatan tiada masalah. e- Kamu hanya layak dapat 1 % ju'alah tadi dengan syarat kamu ada jualan sendiri RM 1000 - Ini ada syubhat sikit syarat seperti ini. Perlu perbincangan dan ijtihad. Cuma, secara umum kita dapat melihat bergabungnya dua aqad mu'awadat maliah (pertukaran hak milik harta) yang bersifat Lazim. Jika aqad itu ghayru Lazim maka ia diharuskan, tetapi dalam hal ini dua aqad itu adalah "aqad lazim" -
4) Iaitu seorang penjual menjual dua barangan berlainan harga iaitu kasut dengan harga RM 100 dan handphone dengan harga RM 700, tetapi ia membuatnya terikat, iaitu jika anda beli handphone, maka pembelian kasut juga menjadi wajib.. Inilah takrif yang dipegang oleh Al-Qadhi Ibn Al-Arabi al-Maliki ( Al-Qabas Syarah Al-Muwatta', 2/842 ; Al-Muntaqa , 5/36) . Ini juga mempunyai sedikit kaitan dengan MLM kerana meletakkan syarat satu aqad lain sebagai syarat untuk sesuatu aqad itu boleh 'concluded'. -
5) Iaitu contohnya : Berkata penjual : " Aku jual handphone ini dengan RM 100 dengan bayaran ansuran dalam 3 bulan, dengan syarat aku akan belinya semual darimu dengan harga RM 80 tunai" . Ini adalah tafsiran Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim pula. Ia adalah sama dengan takrif Bai Inah. ( Mukhtasar Al-Fatawa Lib Ibn taymiah, hlm 327 ; Tahzib Mukhtasar Sunan Abi Daud, Ibn Qayyim, 5/100 ) Tafsiran ini agak kurang kaitannya dengan MLM. Demikianlah beberapa takrifan dan tafsiran ulama tentang hadith dua aqad dalam satu. Sebenarnya ada terdapat 3 lagi tafsiran, Cuma cukuplah sebagai info tambahan kepada pembaca. Oleh kerana beberapa yang dilakukan dalam MLM ada terdapat dalam salah satu tafsirannya, maka saya masukkan point dua aqad di dalam satu sebagai isu yang boleh menjadikan MLM samada haram atau batal atau syubhat. Keputusan Majma Fiqh Sedunia ? Kesatuan Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian. Selain itu, keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah komisyen atau upah 'brokerage' sebagaimana didakwa. (Rujuk keputusan nombor 3/24, 17 Julai 2003). Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : "Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya. Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan. Sebenarnya kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu: Ø Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran. Ø Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM. Ø Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka. Justeru, saya kira, amat tipis untuk mencari MLM yang tidak tergolong dalam item-item salah yang saya sebutkan di atas, malah saya juga suka menyarankan agar pengamal-pengamal jualan amanah saham dan Takaful secara wakil untuk lebih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam bab MLM. Bagaimanapun, jika anda masih ingin mendakwa halalnya MLM ini, saya sarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :- 1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal). 2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah. 3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja. 4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan 'kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game). 5. Tidak diwajibkan bagi si ahli menjual jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. 6. Setiap 'upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan 'syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?. 7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat. 8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan. 9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi. Mana MLM alternatif?? "Kalau ustaz pandai sangat, kenapa tak tuliskan sahaja macam mana MLM yang menepati Shariah tu, biar orang boleh guna" Demikian tempelak seorang pemuda tanpa kesabaran melalui sebuah web. Jawapan saya seperti berikut :- Pertama : Memang ramai 'suruh', 'arah' dan minta saya sebutkan macam mana MLM yang harus serta realistik. Inilah masalah orang ramai, tidak berfikir mendalam sebelum meminta. Kita kena faham, tak semua yang perniagaan diasakan ikut cara yang menpeati Shariah itu menarik pada pandangan mata orang ramai dan boleh laku untuk dijual di Malaysia, dan tak semua pula plan dan skim atau produk yang sangat boleh dijual dan menarik itu menepati hukum Shariah. Jadinya bagi menghasilkan satu plan hebat yang menepati Shariah dan boleh jual, perbincangan dua pihak antara Ilmuan Shariah & bisnesman amat perlu dalam hal ini. Mana mungkin sebuah plan pemasaran MLM terbaik dapat dicadangkan hanya dengan mengemukakan permintaan mudah begitu sahaja kepada saya, ini kerana mungkin saya mempunyai penyelesaian dari sudut teori Shariahnya. Teori ini pula sebahagiannya bersifat fleksible dan tidak sebahagian yang lain, kerana itu perbincangan diperlukan dengan pihak pakar pemasaran demi memastikan samada ia 'viable' untuk diperkenalkan atau tidak. Kerana saya bukanlah pakar dalam bab pemasaran. Kedua : Saya juga bukanlah seorang jutawan yang membolehkan saya memperkenalkan plan bisnes MLM contoh yang hebat dan menepati Shariah. Mudahnya, selagi tiada bisnesman Muslim yang punyai perhatian kuat tentang halal haram dan berkesudian berbincang dengan orang Shariah, selagi tu tidak akan didapati plan dan skim MLM alternatif yang menepati Shariah. Untuk maklumat, proses inilah yang amat kerap kami (ilmuan Shariah sedunia, saya dan rakan-rakan ustaz di semua institusi kewangan Islam seluruh dunia) ; iaitu kami duduk berjam-jam dengan pakar pemasaran, peguam untuk mencipta produk kewangan Islam yang halal serta dalam masa yang sama aqad-aqadnya juga halal dan boleh diaplikasikan di sisi undang-undang Malaysia. Kesimpulan saya, jika hanya ada satu pihak sahaja yang bersungguh, ia pasti akan menjadi hasrat yang terbengkalai juga. Akhirnya, saya tahu bahawa hukum MLM ini masih terbuka untuk perbincangan, malah Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah ketika perbincangan dengan beliau mengakui ini isu yang agak baru baginya. Benar, amat sukar ditemui tulisan para ulama Islam dari Timur Tengah berkenaan hal MLM ini, disebabkan MLM belum masuk ke pasaran negara Arab dengan meluas. Justeru, menjadi tanggungjawab para ilmuan Shariah Asia Tenggara untuk membantu masyarakat untuk mengetahui pandangan Shariah tentang MLM ini. Tulisan ringkas saya hanyalah pandangan awal bagi memberi peringatan bahawa dengan sekadar pandangan, kelihatan begitu banyak keraguan boleh muncul dalam perniagaan MLM ini. Tidak perlulah pembaca merasa marah dan benci dengan tulisan ini. Ini sekadar nasihat bagi mereka yang mengambil berat tentang pendapatan serta memikirkan barzakh dan akhirat mereka yang kekal abadi. Wallahu 'alam. Kuala Lumpur, Malaysia (14 Zulhijjah 1427 H = 4 Januari 2007) ------------ --------- --------- --------- --------- - pendapat kedua.. Kisah Uptrend & Hai-O Oleh Perunding Kewangan Islam ( Komentar saya menggunakan tulisan condong ) Salam
Semalam seorang saudara saya menelefon. Beliau seorang "usahawan" Hai-O. Baru tiga empat bulan join Hai-O, beliau telah dapat anugerah (tak sure anugerah apa) dan dapat hadiah pakej umrah. InsyaAllah hari Sabtu ni bertolak. Saya baca di akhbar, Hai-O hantar 212 agennya menunaikan umrah dengan kos melebihi RM1juta. Saya tanya saudara saya ini, bagaimana beliau melayakkan diri memenangi pakej tsb. Kata beliau, dengan jumlah group sales RM100,000. Beliau cuma perlu recruit 5 downline dengan sales RM20k seorang. Saudara saya ini juga telah melabur RM20k utk business tsb. Ada yang pakai duit sendiri, ada yang buat loan. Saudara saya ni cuba juga mengajak adik beradik yang lain join beliau, tapi setakat ni belum ada yang mengikut, alhamdulillah.
Saya pernah membeli produk Hai-O semasa saya masih bekerja tahun 2000 dulu. Tak dinafikan, masa tu seolah-olah satu trend pula memakai pakaian pelangsing badan ni. Syarikat saya bekerja tu 60% wanita, jadi trend macam ni mudah meresap. Kalau tak Beautiful, Crony atau pelbagai jenama lain lagi. Boleh dikatakan semua pekerja wanita masa tu ada pakaian pelangsing ni. Jadi bila saudara saya ni cuba approach saya, alasan saya, saya tak boleh jual sebab kawan-kawan saya semua dah ada produk ni 7 tahun dulu. Saudara saya kata, "kita sekarang bukan jual produk, kita jual peluang. Mudah dapat downline, sebab orang tahu ini lubuk duit."
KOMEN SAYA : Maaf, saya tiada info tentang Hai-O samada plan mahupun produknya. Cuma apa yang saya tahu, syairkatnya memang besar dan tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur, dan syarikat ini bukanlah syarikat patuh Shariah jika ingin membeli saham mereka. Tapi dalam urusan membeli produk mereka dan memasuki sistem kaki mereka, wallahu 'alam, tidak saya tahu hukumnya dan eloknya diberikan kepada Penasihat Shariah mereka sendiri. Malangnya syarikat ini nampaknya tiada penasihat Shariah, maka terpulang kepada pesertanya untuk menanggung sendiri status halal atau haramnya. Wallahu 'alam. Perkataan "lubuk duit" tu mengingatkan saya pada seorang jutawan Uptrend yang saya jumpa minggu lepas. Itulah ayat yang beliau guna, "kita kongsi peluang","ini lubuk duit". Saya setuju untuk jumpa jutawan Uptrend tu sebab saya nak tahu dengan lebih detail ttg Uptrend. Dan saya nak sangat jumpa dengan beliau bila saya tahu yang beliau mempunyai ijazah perundangan dari UIA.
Berdasarkan penerangan lengkap jutawan Uptrend tu, saya dapat simpulkan yang Uptrend memanglah satu skim piramid, skim cepat kaya. Dengan bayaran minimum RM308, peserta dapat satu kotak kopi. Bila saya tanya, berbaloikah RM308 utk kopi sekotak, kata beliau, peserta juga dapat online system yang canggih. Kata beliau, bukan mudah nak develop online system tu kat luar. Masalahnya, kalau tak join Uptrend, perlukah kita pada online system tu? Dan lagi, kenapa perlu syarikat Uptrend charge semua peserta untuk system yang dibangunkan untuk business? Tidakkah itu memaksa secara tidak adil?
KOMEN SAYA : Pertamanya, pembaca perlu tahu bahawa saya sudah menghubungi pegawai pemasaran uptrend di nombor 03-7957 9366, membuka web uptrend dan bercakap dengan ahli uptrend bagi membolehkan saya membuat ulasan ini. Menurut majlis fatwa Indonesia, barangan yang dijual dengan harga jauh melebihi harga pasaran adalah haram. Sila buka fatwa mereka di sini. Ini pula senarai harga yang terdapat di web :- NO | CODE | DESCRIPTIONS | BV | IBP (RM) | *DELIVERY (EM) | **S-POINTS | RETAIL PRICE(RM) | 1 | EP0005 | Coffee X'Sotika (10sachets) | 2 Box | 45.6 | 152.00 | 7.60 | 152 | 120.00 Per Box | 2 | EP0006 | LumiGlow E. Skin Cream (50G) | 1 Btl | 45.6 | 152.00 | 7.60 | 152 | 285.00 Per Btl | 3 | EP0007 | LumiGlow E. Skin Cream (50G) | 4 Btl | 159.6 | 532.00 | 11.40 | 532 |
| 4 | EP0008 | LumiGlow E. Skin Cream (50G) | 10 Btl | 300.2 | 1200.80 | 26.60 | 1201 |
| 5 | EP0011 | Omega Plus | 3 Btl | 60.8 | 152.00 | 7.60 | 152 | 76.00 Per Btl | 6 | EP0010 | Oxylife | 2 Btl | 45.6 | 152.00 | 7.60 | 152 | 142.50 Per Btl | 7 | EP0004 | Uptrend Red Yeast Coffee (20 sac) | 10 Box | 19.95 | 130.00 | 30.40 | 130 | 23.00 Per Box | 8 | EP0013 | Uptrend ClensUp | 1 Box | 19 | 53.20 | 7.60 | 53 | 121.60 Per Box | 9 | EP0014 | Uptrend TrimmUp | 2 Box | 76 | 212.8 | 11.40 | 213 | 228.00 Per Box | 10 | EP0015 | Uptrend HealUp | 2 Btl | 19 | 53.20 | 11.40 | 53 | 57.00 Per Box | 11 | EP0016 | Nine Immuna | 1 Btl | 34.2 | 79.80 | 7.60 | 80 | 114.00 Per Btl | 12 | EP0017 | Nine Pepta | 1 Btl | 34.2 | 79.80 | 7.60 | 80 | 114.00 Per Btl | 13 | EP0018 | Nine Muda | 1 Btl | 34.2 | 79.80 | 7.60 | 80 | 114.00 Per Btl | 14 | EP0019 | Nine Flexa | 1 Btl | 34.2 | 98.80 | 7.60 | 99 | 144.40 Per Btl | 15 | EP0020 | Nine Immuna, Muda, Pepta, Flexa | 1 Btl Each | 125.4 | 319.20 | 7.60 | 319 | 486.40 Per set | 16 | EP0021 | Oncoblast (12 Btl/Box ) | 1 Box | 87.4 | 399.00 | 11.40 | 399 | 475.00 Per Box | Adakah ia harga pasaran?. Maaf lebih elok jika anda mengkajinya sendiri. Contoh termudah adalah sekotak kopi dengan harga RM 120 ?!. Menurut seorang rakan dan pensyarah yang mempunyai PhD dalam Shariah dan undang-undang serta merupakan pakar kewangan Islam di Malaysia dan antarabangsa yang berkaliber. Produk-produk yang tidak mempunyai nilai yang benar-benar diperlukan ketika dibeli adalah sebenarnya palsu sahaja. Ia dinamakan 'conduit' atau pemangkin untuk mengabui mata orang ramai dan penguasa tentang sifat piramid skim mereka. Lalu beliau berpendapat ia haram. Hal ini tetap terjadi walaupun syarikat tersebut mempunyai produk, ia terjadi apabila pengempen menggunakan ayat seperti yang digambarkan di atas iaitu : "kita sekarang bukan jual produk, kita jual peluang. Mudah dapat downline, sebab orang tahu ini lubuk duit." Pihak Uptrend kelihatan peka dengan meletakkan fakta berikut di web mereka :- 11. | How can one know whether a company is promoting 'get-rich-quick' / pyramid scheme? |
| Generally, a company that promotes their business by placing emphasis only on their marketing plan, and everything else is only about money, money and money. Their products are also very limited. Usually they don't care about training & personal development. Besides that, they just encourage 'head-hunting' , no personal sales or repeat sales is required. Usually people who join later cannot earn more than the people who join earlier. | Bagus, tapi masalahnya, contoh di atas menunjukkan ada ahli yang bertindak seperti pencari 'kepala' atau 'head hunting' dan bukan menjual produk. Benar, kesilapan seorang tidak boleh dikenakan kepada seluruh skim. Masalahnya, bukan seorang tapi cukup ramai yang sebegini, terlalu banyak laporan yang saya terima demikian, menyebabkan sekali imbas, saya merasakan ini adalah skim cepat kaya kerana mencari kepala tanpa mengendahkan produk. Justeru, adakah info di web uptrend ini benar-benar di fahami oleh ahli mereka ?? Mungkin juga ada sebahagian pengempen yang benar-benar berkempen barangan serta mengajar cara kegunaan dan kelebihannya (sebagaimana jika dirujuk dalam web http://www.uptrend2 u.com/, mereka mempunyai banyak produk sekarang). Individu seperti ini mungkin boleh terselamat dari ciri money game, tetapi terdapat juga pengempen yang dengan jelas menekankan aspek 'kaki' dan 'downline' sebagai penarik utama sebagaimana yang disebut di atas tadi, produk tatkala itu hanyalah alat dan helah. Di ketika itu, syubhat bagi mereka yang mengempen kaki dan peluang semata-mata ini adalah lebih besar berbanding ahli yang mengempen produk dan bukan kaki. Justeru, hukum ke atas dua individu boleh menjadi berlainan dalam hal ini berdasarkan kepada apa yang mereka kempen dan perkatakan. Seperti sebiji roti yang halal, lalau dikempennya kebaikan roti itu agar pembeli membeli, tatkala itu sistem downline telah menjadi sampingan sahaja, ia mungkin ada peluang. Berbeza dengan orang yang tidak mengendahkan roti itu, yang penting dikempennya sistem dapat duit dengan cari orang bawah sahaja Bagi saya jika sesebuah produk itu tidak mungkin akan dibeli tanpa sistem komisyen kaki tadi, ini bermakna produk itu hanyalah pemangkin dan pengabui mata sahaja. Jika dilihat dari web uptrend iaitu http://www.uptrend2 u.com/ kelihatan mereka mempunyai pelbagai produk. Cuma perlu dilihat pula cara kempen dan kiraan komisyen dilakukan. Setakat mempunyai produk yang benar-benar sahaja, tidak menjadikan sesuatu skim itu halal terus. Saya tidak mengatakan hal 'pengabui mata' seperti di atas adalah terpakai untuk uptrend, tetapi saya menyebutnya secara umum kepada mana-mana skim yang produk yang dijualnya tiada sebarang nilai sebenar dan tiada pula releven untuk dibeli oleh pembeli jika tiada sistem komsiyen dan kaki. Jika yang membeli menyertai dengan niat untuk memasuki sistem kaki dan lubuk duit yang dimaksudkan. Tatkala itu, ia punyai elemen judi kerana terdapat unsur seperti bertaruh dan punyai elemen riba al-fadhl dan an-Nasiah kerana meletakkan duit untuk mendapatkan duit yang lebih banyak di masa hadapan. Wallahu 'alam terpulang kepada anda, tidak perlulah anda marah dengan tulisan ini. Yang menjadi lebih tidak adil, kebanyakan peserta membeli lebih dari 1 kedai (istilah mereka untuk akaun). Yang jadi jutawan tu semua beli 7 kedai dengan harga RM2k++. Maknanya, untuk setiap kedai, mereka membayar lebih kurang RM200 ke RM300 untuk menggunakan system tersebut sedangkan hakikatnya, seorang peserta sepatutnya cukup dengan satu akaun sahaja.
KOMEN SAYA Ye, ada benarnya pandangan saudari kerana satu akaun sememangnya sudah cukup, apa sebabnya perlu membeli sehingga 2 akaun dan lebih, Wallahu 'alam. Bila saya provoke beliau bahawa Uptrend mengamalkan system piramid, beliau kata saya tidak faham. Beliau menegaskan bahawa punca pendapatan beliau adalah satu keuntungan syarikat. Syarikat Uptrend begitu murah hati untuk berkongsi sebanyak 80% keuntungan dengan ahli-ahli. Padahal, yang saya nampak, bukan 80% keuntungan, sebaliknya 80% dari hasil jualan package mereka itu, mereka bayar kepada penaja2/upline. Maknanya hanya 20% yang syarikat ambil untuk kos produk dan pentadbiran mereka.
Tapi saya tak kuasa nak 'argue' lagi sebab setiap kali saya 'argue', beliau mengatakan saya tidak faham. Ini juga satu teknik psikologi dlm menjual. Secara psikologi manusia tidak suka dikaitkan dengan pekara negatif. So, nak tunjukkan yang kita positif, kita faham, itu yang ramai sign-up, swipe credit card untuk join. Bila dah terlabur RM2k++, mahu tak mahu, kenalah cari kawan, panggil jutawan ni untuk table talk supaya dapat balik modal tadi. Proses itu berulangulang.
KOMEN SAYA
Terpulang kepada mereka. Tugas anda sudah selesai. Memang mereka sahaja yang faham. Sesiapa juga yang bertemu orang seperti ini lalu mengatakan tak boleh atau haram atau apa-apa jua yang negatif kepada mereka, pastinya akan dikatakan tidak faham. Hanya mereka yang faham kerana apa? wallahu'alam. .. Saya membaca cara penyertaan dalam perniagaan ini yang disebut di web mereka :- How Can i Start? - Excellent. Simple as it is, simply follow the 4 steps;
- Sign up as our IBP with a registration fee of RM38.00
- Purchase and sell at least one of the Product Packages (SCPP)
- Introduce this business to at least 2 or more other individuals to join you as an IBP
- Lastly, simply duplicate the system
By introducing more IBP into the business, you can build a stronger network and you can earn unlimited income. Lihat, bagaimana syarat menjadi ahli. Bayaran yuran pendaftaran RM 38. Kemudian diwajibkan membeli dan menjual at least satu product packages iaitu samada IBP yang sekarang berharga RM 342 atau GBE dengan harga yang berbeza. Semua package ini mempunyai senarai produk samada barangan kesihatan dan web maya. Dan dimestikan memperkenalkan sekurang-kurangnya 2 atau lebih sebagai kaki sudah bagi memperolehi bonus 'matching' sekitar RM 57. Terdapat juga komisyen tajaan sebanyak RM 15.20 bagi IBP. Sebagai individu Shariah, saya melihatnya dari sudut aqad setiap satu arahan ini. Ini menimbulkan tandatanya saya. Saya tidak mengatakan haram terus, saya cuma mengatakan tandatanya siapa yang menyemaknya dan meneliti kesohihan dari sudut Shariahnya. Wallahu 'alam. Untuk pengetahuan UZAR, orang-orang Uptrend, terutamanya yang berpendidikan agama, menggunakan artikel UZAR tu untuk menghalalkan Uptrend. Itulah hujah mereka yang menyebabkan ramai orang melayu terjebak. Seorang lagi jutawan Uptrend merupakan graduan Ilmu Wahyu. Beliau merupakan upline kepada jutawan graduan undang-undang tadi. Beliau dengan penuh yakin berkata bahawa Uptrend itu halal berdasarkan artikel UZAR.
KOMEN SAYA Astaghfirullah, bagaimana pula mereka boleh gunakan nama saya?.. Moga Allah ampunkan mereka atas ketelanjuran mereka yang terlalu bersemangat untuk menjadi kaya SEHINGGA MENYALAHGUNAKAN ARTIKEL SAYA dengan cepat tanpa serius dalam menyemak status Shariahnya. Saya berlepas diri dari sebarang kempenan mereka. Terpulang, pandangan saya hanyalah pandangan peribadi, demikian juga rakan saya di UIA, ia boleh ditolak oleh sesiapa jua. Tiada perlu mengelabah dengan pandangan orang biasa seperti kami. Terus terang saya katakan bahawa saya adalah salah seorang yang sangat meragui sistem MLM, anda bebas untuk mencari orang lain yang tidak meraguinya. Keraguan saya bertambah bila syarat-syarat jual beli dan agensi tidak diteliti oleh penasihat Shariah yang berkaliber. Bagi saya, meletakkan target jualan peribadi bagi mendapat komisyen orang bawahan adalah satu syarat yang boleh dipertikai dalam Shariah. Disebut di web uptrend :- In every marketing plan or business compensation plan, it is surely designed to offer those who's desire for success and opportunity to become rich. The 'get- rich- quick' scheme as we all know is referred to those plans in which people invest money to make money without working. The Uptrend2u marketing plan is an approved marketing plan which is based on performance, strictly 'no sales, no bonus'. To earn bonus in Uptrend2u's Master Plan, every IBP must maintain at least RM152 per month. Saya sangat kurang selesa dengan syarat mesti maintain RM 152 per month untuk mendapat bonus. Rasional yang diberi adalah pendapatan adalah 'based on performance' , tapi mengapa dikaitkan pula hak ahli mendapat komisyen orang bawahnya dengan jualannya sendiri.? Ia adalah satu kaitan yang meragukan dari sudut Shariah kerana ia adalah dua aqad yang berbeza. Aqad jualan tidak seharusnya dikaitkan dengan aqad agensi dengan upah. Ia sepatutnya dipisahkan sama sekali. Bermakna, hatta ahli tidak menjual apa-apa sekalipun, ia masih berhak mendapat komsiyen orang bawahannya. Jika ia telah berjaya diselesaikan, tatkala itu akan timbul isu lain pula, iaitu tidak bekerja bagaimanapun boleh dapat komisyen, sebagaimana yang saya sebut bahawa saya pernah utarakan hal ini kepada Syeikh Prof dr Wahbah Az-Zuhayli, iaitu berkenaan hal "tidak bekerja tapi boleh dapat bonus komsiyen orang di kaki yang kesepuluh". Beliau menyatakan: "adalah tidak halal mendapat keuntungan tanpa melakukan kerja bagi perolehan komisyen tersebut. dan jika mereka semua telah bersetuju, persetujuan itu adalah batil dan tidak sah" Ini bermakna tugas yang specifik untuk untung yang specifik. Contoh mudah adalah "sapu sampah, untuk dapat upah RM 20". Ini halal, upah dengan kerja. Dan bukan, "sapu sampah untuk dapat upah dari sapu dan pada masa yang sama menjadi syarat dapat komsiyen dari orang lain membasuh baju." ia sama dengan menyatakan : "Perlu maintain jualan RM 152 sebulan untuk dapat bonus dan untuk dapat komisyen orang komisyen dari jualan orang bawah" Ini dua perkara berbeza, sapu sampah memang layak mendapat komisyen tersendiri. Mengapa pula tukang sapu layak dapat komsiyen dari kerja si tukang basuh baju?. Hanya kerana dia ditaja oleh si tukang sapu sebelum ini?. Di sini letakkan syubhah tanpa kerja dapat upah yang dinyatakan oleh Syeikh Prof. Dr Wahbah tadi. Maka jika si tukang sapu juga berusaha membantu basuhan baju di buat, tatkala itu, syubhat akan hilang inshaAllah. Inilah maksud saya. Cuba kita lihat master plan di bawah, ini menunjukkan orang di kaki 7 hingga 10 menjual, anda akan mendapat 3 % komisyen? Dari sudut Shariah akan di tanya :- a) Mengapa ? b) Apa kerja yang anda lakukan untuk layak menerimanya ? c) Adakah anda 'dhoman' barangan yang dijual sehingga anda layak termasuk dalam kategori "al-Kharraj Bi Ad-Dhoman"? d) Adakah anda mengeluarkan modal seperti pelabur yang layak mendapat komisyen hasil kerja pengusaha. Masalahnya anda tidak keluarkan sebarang modal untuk kerja orang bawah. e) Adakah anda dan seluruh kaki anda ke bawah berada dalam satu "aqad musharakah" yang menyebabkan anda layak mendapat sebahagian keuntungan yang di buat?. Masalahnya, rukun dan syarat Musharakah tiada dipenuhi dalam hal ini. Status - MBV | Bronze MBV 76.00 | Silver MBV 76.00 | Gold MBV 76.00 | Platinum MBV 76.00 | Bonus | ULB | ULB | ULB | ULB | 1st Level | 15% | 15% | 15% | 15% | 2nd Level | 10% | 10% | 10% | 10% | 3rd Level | 10% | 10% | 10% | 10% | 4th Level | 10% | 10% | 10% | 10% | 5th Level | 3% | 3% | 3% | 3% | 6th Level | 3% | 3% | 3% | 3% | 7th Level | 3% | 3% | 3% | 3% | 8th Level | - | 3% | 3% | 3% | 9th Level | - | - | 3% | 3% | 10th Level | - | - | - | 3% | Menurut pegawai pemasaran Uptrend yang saya hubungi di nombor 03-7957 9366. jadual di atas ini menunjukkan bahawa jika orang di level 7 menaja orang, maka saya sebagai orang yang paling atas akan mendapat bonus sebanyak 3 %. Inilah maksud saya, kenapa, mengapa dan apa usaha dan sebab. Shariah memerlukan sebab yang tepat dalam hal ini. Saya tamatkan sessi table talk saya dengan jutawan Uptrend tu dengan mengatakan saya akan berbincang dengan rakan-rakan saya pula. Saya tak mampu nak berhujah dengan mereka (mereka 3 org, saya sorang) sebab bila saya argue, mereka kata saya tidak faham. Sorang dari mereka, budak ni naif sikit, tak habis-habis tanya saya bila nak join. Kesian dia, sebab dari awal pertemuan tu saya dah terangkan siapa saya dan tujuan saya jumpa mereka hanya sebab saya nak tahu pasal Uptrend.
Saya sebenarnya sedih. Ramai sangat orang melayu yang terlibat dengan skim-skim begini. Di dalam kita sibuk dengan perbankan Islam, halal haram duit kita, ramai melayu yang boleh hanyut dengan skim cepat kaya yang menawarkan income yang tak pasti sumbernya. Yang lebih sedih lagi, 'founder' syarikat-syarikat begini adalah kaum tertentu. Tapi ahli-ahlinya majoriti melayu. Kadang-kadang terfikir, apakah ini agenda mereka nak lalaikan orang melayu?
KOMEN SAYA Wallahu 'alam. Dalam kes saudara saya yang join Hai-O tu, saya memang rasa bersalah sebab tak mampu nak sampaikan kebenaran. Semalam, kata beliau, nak beli mercedes, yang baru pulak tu, sebab nak pakai no plate yang sama dengan group beliau. Dari ceritanya, saya rasa beliau macam didesak oleh para upline, untuk menunjukkan pada potential market bahawa mereka successful. Saudara saya ni serba salah sebab kalau ikut keadaan sebenar, memang beliau tidak mampu. Bayangkan, sudahlah berhutang untuk mulakan business, berhutang kereta mewah pulak untuk berpura-pura berjaya. Sedangkan dalam Islam, berhutang ni last resort je.
Saya tak tau nak buat macamana. Kalau di dalam kelas saya, saya memang tegas menentang skim-skim cepat kaya begini. Dalam perancangan kewangan Islam, kita mendidik orang ramai supaya mencari pendapatan yang halal, berbelanja secara sederhana, mengurus hutang dengan bijak (kalau boleh jgn hutang in the first place) dan mengagih kekayaan dengan betul. Tapi bila dengan saudara sendiri, yg saya patut hormati pulak tu, kelu lidah saya jadinya. Saya hanya mampu sampaikan pada saudara-saudara lain supaya jangan terjebak, tapi bila yang dah terjebak dan kaya, tak sampai hati pulak. Macamana pun, insyaAllah saya akan cuba menyampaikan yang benar pada saudara saya ini.
Pada sahabat-sahabat di group ini, marilah kita sama-sama berjuang menyedarkan orang melayu Islam ni tentang mencari kekayaan secara halal. Perangilah skim-skim cepat kaya begini sebab ia hanya melalaikan umat Islam. Bukan setakat wang ringgit, masa yang sepatutnya diluangkan bersama keluarga pun habis digunakan untuk bermeeting, bermotivasi. Sayang sangat, kalau semangat mereka ini disalurkan pada kegitan ekonomi yang halal, tentu dah lama kaya umat melayu ni.
Sekian, semoga tulisan saya ini memberi manfaat pada ahli group ini. Yang baik itu dari Allah, yang lemah itu dari diri saya sendiri.
Wasalam Email ini diterima dari puan xxxx yang merupakan seorang Perancang Kewangan Islam. Kerja utama secara part-time adalah Trainer/Lecturer dalam kursus Perancangan Kewangan Islam. Kerja lain adalah perunding takaful/amanah saham Islam dan wasiat Islam. Selebihnya adalah suri rumah. ( DIPETIK DARI EMAIL BELIAU DI ZAHARUDDIN YAHOOGROUPS) KOMEN Ingatan saya sekali lagi buat semua secara umum Nabi SAW mengingatkan kita bahawa : إن لكل أمة فتنة , وفتنة أمتي المال Ertinya : "Sesungguhnya bagi setiap umat itu cabaran dan ujian, dan ujian bagi umatku adalah harta" ( Riwayat At-Tirmizi, no 2337 ; Ibn Hibban , Al-Hakim : Sohih menurut Al-Hakim dan disepakati Az-Zahabi. Hasan Menurut Tirmidzi) Al-Qaradawi mengatakan, godaan harta bukan pada mengumpul dan mendapatkannya melalui cara yang halal dan menjaga kewajiban agama, tetapi adalah dalam ke'gila'aan mendapatkannya, mencarinya dan menyimpannya walaupun dari jalan yang haram. Selain itu, ia juga tidak endah untuk membelanjakannya walaupun dengan cara yang haram asalkan berbaloi menurut aqalnya, tiada pertimbangan halal dalam hatinya. Sebagaimana yang digambarkan oleh Allah, salah satu tanda kehilangan keberkatan dalam perolehan harta adalah :- أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ , إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ Ertinya : Kerana dia mempunyai (banyak) harta dan anak, lalu apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, ia berkata: ""(Ini adalah) dongeng-dongengan orang-orang dahulu kala.( Al-Qalam : 14-15 ) Inilah sikap kebanyakan hartawan dan jutawan Muslim (yang bukan Muslim sudah tentu bukan fokus kita) di seluruh dunia. Apabila mereka berada di puncak kekayaan, ramai di antara mereka tidak memandang penting kepada unsur keberkatan, halal dan peraturan dan hukum yang telah ditetapkan oleh Allah, kerap kali mereka anggap perbincangan seperti ini adalah kuno dan ketinggalan zaman. Allah menegaskan :- الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا Ertinya : Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan" ( Al-Kahfi : 46 ) Menurut Syeikh Ibn Asyur ayat dari surah Kahfi di atas mengingatkan kita betapa perlunya kita menyedari amal soleh dan keberkatan adalah lebih perlu diutamakan dari harta banyak tanpa halal. Jadi dalam konteks ini, walaupun anda mendapat untung yang banyak ia belum pasti lagi menggembirakan anda di barzakh kerana ia mungkin sesuatu yang haram. Jika pertimbangan keduniaan menguasai diri, ia adalah suatu tanda dan bukti umat Islam sudah semakin hilang sensitiviti terhadap kebenaran alam barzakh dan akhirat. Sesuatu yang haram dan syubhat amat zalim kepada Allah SWT walaupun amat menarik di sisi mata dan hati manusia. Allah mengingatkan kita lagi bahawa : انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلاً Ertinya : "Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian (yang lain dalam perolehan harta). Dan pasti kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatnya dan lebih besar keutamaannya. " ( Al-Isra : 21 ) Sekian |
1 comment:
http://www.hpa.com.my/09/
Post a Comment